torsdag 31 juli 2008

Lavendel och Tuggummi!!



I min trädgård är det dags att skörda allehanda örter och kryddor.Lavendeln växer så det knakar , och härom kvällen tog jag in pepparmynta och lät min dotter lukta-"tuggummi" sa hon direkt, så den kvällen gjorde vi te på pepparmynta och citronmeliss- jättegott!!



Mina trädgårdsböcker jag fyndade på loppis i våras kommer väl till pass- här står om många örter och dess användning.



Husapoteket är välfyllt!


Här blommar också den ovanliga rosa lavendeln jag köpte i våras och satt i min nyanlagda kryddrabatt .

Mitt intresse för kryddor och örter har jag haft ända sedan jag var liten alltid tyckt att naturmedicin och örters användning är spännande. Så här i trädgården samsas Hjärtstilla, Vänderot(Valeriana),Isop, Timjan,med Lavendel och Apelsintimjan och många fler.

Hjärtstilla en gammal läkeväxt som under 1500 och 1600-talet användes mot hjärtklappning
och som man skriver i gamla böcker var den "Af stärkande kraft". Kramar Laila

8 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Men vad spännande med alla växter. Tänk att det finns så måga bra växter för olika saker. Man visst bra mycket förr. Ljuvliga bilder du tagit.

Kram Ullis

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka ljuvliga bilder på vackra ting! Så fint med lavndeln, ska plocka in lite jag med nu. Teeet lät gott! Trevlig helg, Mari.

Annika sa...

Hejsan!! vad härligt att kunna använda allt gott man odlat... teet lät som det skulle smaka bra... Har du lagrat för vintern då med andra ord... kram Annika

Gårdsromantik sa...

Så spännande med läkeörter!

Kul att de gamla böckerna kom till användning.

Jag skall avslöja min hemlis snart!
Lovar.
Kram Maud

Smultronstället sa...

Ja visst e det kul att ha lite olika örter, härligt att plocka in lite det känns lyxigt.

Tack för tipset om azaleorna!
mor blir nog besviken om de e döa när hon kommer hem..

Ha det gött
Kram M

Lilla Blanka sa...

Hej Laila!

Åh vilket underbart inlägg..jag kan riktigt känna doften ända hit! Underbara bilder!

Kraaam & ha en fin vecka vännen!
Mia

Inspiration i vitt sa...

Hej, vad härligt med så mycket örtväxter i trädgården.
Att vara sjuk hos dig är nog inga problem med det husapoteket.
Det finns ju åtskilliga knep som naturen har att erbjuda som man använt sig av i tusentals år. Tur då att sådana som du finns så att vi inte glömmer bort att vi kan använda dessa gratis produkter.
Kram på dig/Ingela B.

hemtrevnad marie sa...

Vilka ljuvliga bilder!!
Själv begriper jag inte mycket utav detta ....men det verkar spännande!!
kram