torsdag 14 augusti 2008

Örter del 2

Visar igen lite örter och kryddor.

Vaktelbär(Gaultheria) en helt fantastisk krukväxt såväl inne som ute. Så ett tips köp den nu till kommande uteplanteringar. Förr användes bladen i te.

Lavendel blommar i massor hemma hos mig. Odlas främst för den goda doftens skull men anses ha lugnande och rogivande egenskaper.Förr användes den för sin desinficerande egenskaper, man strök på lavendelvatten på sår.

Oregano används främst som krydda i många maträtter, sägs var bra mot matsmältningen.


Ha en bra helg! Kramar Laila

10 kommentarer:

Granne med Selma sa...

Visst är det härligt att ta tillvara örterna ute i lannet... Balsam för själen på något vis:-)
Kram Sussie

hemtrevnad marie sa...

Önskar jag vore mera kunnig på detta område!
Men de är vansinnigt fina och doftar ljuvligt...det räcker ju så!
kram

Ullis/Leva på landet sa...

Vad du kan och vet. Så härliga örter du har. skulle vilja ha mycket mer här hemma i min trädgård. Ska du vara och sälja på Insjödagen?

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Desirée sa...

Tack för titten hos mig - så hittade jag ju till dig! Tittade på dina fina hantverk - jättehärliga!

♥ Fyra årstider sa...

Visst är det härligt med kryddor. Jag har på flera ställen i trädgården.
Kram Lotta

Inspiration i vitt sa...

Man känner verkligen att lavendel är lugnande och rogivande precis som du skriver.
Tänder mycket aroma lampor med lavendeldoft.
Kram på dig/Ingela b.

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka fins skyltar du gör och ett sånt ljuvligt husapotek du har, snygg korg också! Mari.

Lilla Blanka sa...

Hej Laila!

Åh har du fortfarande blommande lavendel...allt är överblommat här, känns lite vemodigt att vänta i 8-9 månader till det börjar blomma igen..

Kraaaam
Mia

Monika sa...

Lavendel är ju så fräscht! Jag älskar den både som växt och att torka för den friska doftens skull.

Här har varit för kallt i sommar. Mina lavendlar (kallas det så?!;o)
som jag har i kruka har inte gått i blom än! Jag får nog ta in mina krukor och se om det händer något inomhus i stället.

Ha det fint :o)

Kram

Monika

A home far away sa...

Härligt med ett eget örtland, som bäst får jag färst basilika från mataffären:-

Ha en fin dag
//Gunilla i Singapore